× Zamknij

Dotacje

Bezpieczeństwo podatkowe

ESG

Doradztwo sukcesyjne

Nowelizacja przepisów w zakresie naliczania stażu pracy

25.06.2025 | PRAWO PRACY I UBEZPIECZENIA SPOŁECZNE

W maju Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zaprezentowało projekt nowych przepisów dotyczących sposobu ustalania stażu pracy. Resort poinformował, że regulacje te będą działać wstecz.

 

Zgodnie z projektem, do stażu pracy mają być wliczane okresy, w których osoby fizyczne prowadziły działalność pozarolniczą, a także czas, kiedy były one osobami współpracującymi z przedsiębiorcami wykonującymi taką działalność. Zmiany obejmą również osoby zatrudnione na podstawie umów cywilnoprawnych, takich jak umowa zlecenie czy umowa agencyjna. Nowe zasady obejmą też m.in. osoby, które pracowały za granicą, członków rolniczych spółdzielni produkcyjnych oraz spółdzielni kółek rolniczych. Ujęci zostaną również ci, którzy zawiesili działalność gospodarczą w związku z osobistą opieką nad dzieckiem, pod warunkiem, że w tym czasie opłacano składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

 

MRPiPS przekazało, że nowe regulacje wejdą w życie na początku 2026 roku, ale będą obejmować także wcześniejsze lata. Jak informuje resort, okresy uwzględniane przy ustalaniu stażu mają być potwierdzane głównie zaświadczeniami z ZUS. W przypadku zatrudnienia niezgłaszanego do ZUS lub pracy zarobkowej wykonywanej za granicą, konieczne będzie przedstawienie innych dowodów zgodnie z ogólnymi zasadami postępowania dowodowego.

 

W praktyce oznacza to, że to pracownik będzie musiał udokumentować okres pracy, który chciałby doliczyć do stażu. Osoby, które skorzystają z nowych rozwiązań, mogą liczyć na dodatkowe korzyści – w tym dłuższy wymiar urlopu wypoczynkowego (z 20 do 26 dni przy udowodnieniu co najmniej 10-letniego stażu), prawo do nagród jubileuszowych oraz wyższe odprawy.